Soalan
assalamualaikum ustaz/ustazah..saya baru kehilangan orang tersayang dan
arwah tidaklah mempunyai apa-apa ikatan dengan saya.. apa yang perlu
saya lakukan untuk membantu arwah disana selain sedekah dan amal jariah?
bolehkah saya membuat amal kebajikan atas nama arwah sedangkan saya
tidak mempunyai apa2 ikatan lagi. saya rasa bersalah terhadap arwah dan
ingin membalas jasanya. mengenangkan petanda2 dia nak pergi banyak yang
saya dapat. dan arwah juga merupakan orang yang paling rapat dengan
saya.
Jawapan
Saudari/ saudara boleh membuat apa-apa kebajikan dan di niatkan
untuknya. Di bawah ustaz bawa perbincangan tentang ASWJ (LIHAT NO 3)
ASWJ adalah satu lafaz yang berasal dari satu hadis dimana nabi S.A.W
menyatakan bahawa umatnya akan berpecah kepada lebih 70 kumpulan, semua
masuk neraka kecuali satu. Para sahabat bertanya "siapakah mereka?"
Jawab baginda "Mereka yang mengikut aku dan sahabatku" dari hadis inilah
keluarnya perkataan ASWJ. Sunnah merujuk kepada Nabi S.A.W manakala
Jemaah merujuk Para Sahabat yang ramai. Jesteru sesiapa yang mengikut
nabi dan sahabat akan selamat juga yang mengikut ulamak yang bersifat
sebagai pewaris nabi.
Daripada hadis di atas jelaslah bahawa hanya golongan yang mengikuti
al-quran, hadis serta apa yang dibawa oleh para sahabat akan selamat
dari api neraka. Jesteru itulah ramai kumpulan dikalangan umat Islam
mendakwa mereka ASWJ. Namun hakikatnya hanya golongan yang berpegang
dengan al-Quran dan hadis sebagaimana pegangan para sahabat akan
selamat. Secara ringkasnya sesiapa yang mengikuti manhaj al-quran dan
hadis akan selamat di dunia dan akhirat sebagaimana janji nabi S.A.W
".....kamu sekali-kali tidak akan sesat selama berpegang dengan
keduanya, kitab Allah dan sunnahku"
Apa yang berlaku dikalangan umat Islam ialah perbezaan pandangan/
tafsiran / kefahaman di dalam pentafsiran hadis nabi S.A.W dan nas
al-Quran, INI TIDAK MENJEJASKAN MEREKA SEBAGAI ASWJ. Masaalah yang lebih
kronik berlaku apabila satu kumpulan umat Islam mendakwa mereka ASWJ
dan menafikan yang lain, ini jelas menunjukkan kedangkalan kefahaman
mereka tentang perkara tersebut. Lebih-lebih lagi apabila ditambah
dengan ketaksuban kepada kumpulan masing-masing serta masih memegang
dengan "benang basah" walaupun jelas dalil-dalil syarak dan hadis tidak
menyebelahi mereka.
Banyak athar-athar selain hadis dan al-Quran yang mungkin tidak
dikatahui oleh orang awam yang jalil dan tidak mendalami agama sehingga
menyatakan sesuatu yang tidak benar tentang salafus soleh yang awal.
Ustaz mencadangkan saudara cuba memahami contoh hadis di bawah dan
fahami ertinya dengan dada yang terbuka untuk mendapatkan kebenaran
walaupun ianya mungkin tidak sesuai dengan fahaman/ kepercayaan
/arahan atau kehendak mana-mana individu sekalipun di atas mukabumi ini.
Benar kata saudara bahawa kita wajib ikut Firman Allah dan Sabda Nabinya di sini saya bawakan bebarapa Isu mengenainya
1)- Dimanakah Allah
Jawapannya Allah ada dimana-mana (Tidak bertempat dengan tempat yang
khusus) termasuk di atas langit, di atas Aaras dll sebab ayat Al-quraan
jelas menyatakan “Dimana sahaja kamu berpaling kamu akan mengadap wajah
Allah” dan “Kami lebih hampir denganmu dari urat darah kamu sendiri”.
Sesiapa yang menolak ayat ini hukumnya kufur dan murtad dari agama
Allah.
Nabi bertsabda “Adalah Allah dan tidak ada sesuatupun selainnya” – Bukhari
Jelas di dalam hadis ini menyatakan Allah wujud secara Qadim sebelum
adanya langit atau aras atau makhluk atau tempat. Allah yang mencipta
tem[at dan Allah tidak memerlukan tempat.
Berkata Imam Baihaqi dalam kitabnya “Asmaa’ was sifat” : Berhujah
sebahagian sahabat kami pada menafikan tempat bagi Allah dengan dalil
sabda Nabi “Engkaulah Allah tuhan yang zahir dan tidak ada atasmu
sesuatu, Engkaulah Allah tuhan yang batin dan tidak ada sebelummu
sesuatu” Apabila tiada atasnya sesuatu dan sebelumnya sesuatu maka ini
beerti tiada “makan” baginya. Hadis ini juga menolak Jihah bagi Allah.
Berkata Saidina Ali “Adalah Allah telah wujud (secara Azali) dan tidak
ada “makan” baginya, dan Allah sekarang berada sebagaimana keadaannya
dahulu” Diriwayat oleh Abu Mansur Al-Bagdadi.
Berkata Syeikh Zainuddin As-Shahir Ibn Nujaim Al-Hanafi katanya “ Dan
KUFUR orang yang mengithbatkan “makan” bagi Allah taala, Jika dia
berkata Allah di langit, sekiranya dia berniat untuk menyatakan
sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadis maka tidak kufur, tetapi jika
maksudkan “makan” maka kufur”.
Lihatlah Firman Allah adalah jelas Allah dimana-mana, termasuk langit
dan Arash, Begitu juga hadis sahih begitu juga kata-kata Saidina Ali
adalah jelas oleh itu sesiapa yang mengikuti salaf wajib beriman dengan
semua ayat Al-Quran termasuk yang menyatakan “Dimana sahaja kamu
berpaling kamu akan mengadap wajah Allah” dan “Kami lebih hampir
denganmu dari urat darah kamu sendiri”. Bagaimana keadaannya hanya Allah
yang tahu.
2)- Tentang sifat Allah.
Ia boleh ditakwil dan boleh dikekalkan. Ada tempat yang wajib di
takwil berdasarkan apa yang Rasullah s.a.w dan para sahabat memahaminya
iaitu Firman Allah “segala sesuatu diatasnya hancur dan yang kekal
hanyalah “wajah” tuhanmu yang mempunyai keagungan dan kemuliaan”
Perkataan “wajah” itu difahami oleh Rasullah s.a.w dan para sahabat
sebagai zat bukan hanya “wajah” tanpa di takwil. Jika tanpa takwil
mungkin ada yang mamahami bahawa semua yang selain “wajah” adalah hancur
termasuk “yad” dan “rijl” yang ada pada Allah dan disebut di dalam
Hadis dan Al-Quran. Jika ini yang difahami maka ianya akan membawa
kepada KEKUFURAN. Rasullah s.a.w dan para sahabat memahami “wajah” itu
adalah zat Allah dalilnya ketika turun Firman Allah “Palingkanlah
“wajah” kamu ke arah Masjidil Haram” Rasullah s.a.w terus berpaling
dengan segenap tubuhnya bukan sekadar wajahnya sahaja. Sebab rasullah
s.a.w faham bahawa “wajah” bermaksud zat. Dan semua para sahabat tidak
bertanya Rasullah s.a.w kenapa tidak “wajah” sahaja?. Sebagaimana
fahaman sebahagian manusia hari ini yang menyatakan wajah hanyalah wajah
sahaja.
Jesteru itu kita wajib beriman dengan apa yang datang dari Allah dan
nabinya jangan kita ikut ulamak dalam perkara yang jelas bercanggah
dengan nas syarak , beriman secara membabi buta tanpa dalil yang pasti
bahkan bercanggah dengan nas yang sorih. Contohnya apabila manusia kata
tuhan di langit adakah kita hendak menolak firman Allah “Dimana sahaja
kamu berpaling kamu akan mengadap wajah Allah” dan “Kami lebih hampir
denganmu dari urat darah kamu sendiri”. Jika sekadar percaya Allah di
langit dan menolak dua firman Allah itu, adakah dia masih seorang Islam?
Yang mana pilihan kita pandangan manusia atau Al-Quran?. Ulamak
mentakwilkan yang di maksudkan dengan langit itu ialah lambang
ketinggian dan kemuliaan. Bukannya percaya sebahagian nas dan menolak
nas yang lain. Ikutlah mana-mana pandangan ulamak yang tidak bercanggah
dengan nas samaada dengan takwil atau hakiki, jika bercanggah WAJIB
ditinggalkan.
3)- Akidah As-Syairiyyah dan Isu sampai pahala selepas mati
Aqidah al-Asy'ariyah adalah pegangan yang banyak di pegang oleh
masyarakat di Malaysia hampir 100% muslim di Malaysia. Akidah ini adalah
benar dan ulamak tidak mengkufurkannya. Ayat Al-Quran jelas tentang
Allah ada di mana-mana. Menolak ayat ini adalah kufur sebab kita manusia
beriman wajib 100% beriman dengan Al-Quran.
Berkenaan Imam Mekah atau mufti Mekah ustaz percaya dia seorang yang
beriman dan bagaimana kepercayaan nya itu atau apa mazhabnya ustaz tidak
tahu.Tetapi ustaz yakin Imam dan Mufti Mekah pasti tidak menolak ayat
Al-Quran "Dimana kamu berpaling kamu akan mengadap wajah Allah" atau
ayat-ayat lain seumpamanya. Samaada dia mentakwil dengan ilmu Allah atau
dia kekalkan dengan wajah Allah kesemua ijtihat tersebut adalah benar.
Jika sekiranya Imam Mekah atau Madinah mentakwilkan ayat "Dimana kamu
berpaling kamu akan mengadap wajah Allah" dengan ilmu, maka ianya adalah
sama dengan takwilan seperti yang di takwil oleh sebahagian mutaakhirin
dengan mentakwilkan "Tangan / Yad" dengan kekuasaan dan sebagainya
lagi. Mentakwilkan apa-apa sifat Allah dengan sesuatu yang sesuai dengan
penggunaan bahasa Arab tidak akan menyebabkan sesaorang itu kufur
kepada Allah! Yang menjadi kufur ialah contohnya apabila sesaorang
dibacakan kepadanya ayat "Dimana kamu berpaling kamu akan mengadap wajah
Allah" maka dia menolak ayat itu dan menyatakan Allah tetap dilangit
(dan dalam masa yang sama menolak nas Al-Quran yang sahih tersebut, Ini
kufur secara ittifaq ulamak).
Sebab itulah seorang yang alim mereka tidak akan membangkang apabila
dibacakan kepada mereka ayat-ayat al-quran sebab mereka tahu itu adalah
benar dan muktamad. Yang jadi masaalah ialah masyarakat awam yang
mengikut akidah secara membabi buta. Semaga Allah mengampuni mereka atas
kejahilan mereka. Kita hanya menyeru mereka kepada Nas Al-Quran sahaja.
Dibawah adalah pendapat Imam As-Syafie tentang Allah dan tempat:
Imam al-Syafi‘iyy rahimahullah yang wafat pada 204 Hijriyyah pernah berkata:
“Dalil bahawa Allah wujud tanpa tempat adalah Allah Ta’ala telah wujud
dan tempat pula belum wujud, kemudian Allah mencipta tempat dan
Allah tetap pada sifat-Nya yang azali sebelum terciptanya tempat, maka
tidak harus berlaku perubahan pada zat-Nya dan begitu juga tiada
pertukaran pada sifat-Nya”.
Kenyataan Imam al-Syafi‘iyy tadi dinyatakan oleh Imam al-Hafiz
Murtadha az-Zabidyy di dalam kitab beliau berjudul Ithaf al-Sadah
al-Muttaqin juzuk kedua, mukasurat 36 Dar al-Kutub al ‘Ilmiyyah.
Nabi Bersabda "Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya benar akan
dapat dua pahala, Sesiapa yang berijtihad, lalu ijtihadnya silap akan
dapat satu pahala" Dari hadis sahih ini jelas menunjukkan Ijtihad tidak
akan memasukkan sesaorang ke dalam neraka.
Selain itu saudara tidak berhak untuk memaksa orang lain supaya ikut
dengan ijtihad yang dipegang oleh orang lain (atau ijtihad yang dipegang
saudara sendiri). Sebab itulah ulamak menyatakan "Ijtihad tidak boleh
membatalkan ijtihad yang lain". Selama mana berpegang dengan Al-Quraan
dan hadis maka mereka adalah benar.
Contoh Ijtihad yang lain adalah seumpama ulamak yang berijtihad bahawa
pahala baca quraan atau tahlil sampai kepada si mati dalilny seperti
berikut:
1)- Firman Allah “Dan golongan yang datang kemudian selepas itu
berkata “Ya Allah tuhan kami ampunilah kami dan saudara kami yang
beriman sebelum kami.....” Jika doa yang diajar oleh Allah di dalam
al-Quraan ini boleh memberi manfaat untuk si mati, inikan pula bacaan
Al-Quran untuk saudara muslim yang lain.
2)- Nabi mengerat pelepah tamar dan di pacak dikubur. Jika zikir dari
pelepah tamar memberi manfaat inikan pula bacaan Al-Quraan dari seorang
muslim kepada saudara muslim yang lain walaupun tiada pertalian darah.
3)- Nabi bersabda "Mintalah keampunan untuk saudara kamu, sesungguhnya
dia sekarang sedang disoal (oleh malaikat)" jika minta ampun dan doa
dari orang asing boleh memberi manfaat untuk si mati walaupun bukan dari
amalannya, inikan pula bacaan Al-Quraan dari seorang muslim kepada
saudara muslim yang lain walaupun tiada pertalian darah.
4)- Perbuatan Salaf antaranya Aisah Ummul Mukminin membebaskan hamba untuk saudaranya yang mati.
5)- 4 mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali menyatakan boleh
seorang muslim membuat haji utk muslim yang lain walaupun tiada
pertalian darah. Berdasarkan ijtihad empat Imam mazhab ini yang diambil
dari nas hadis adalah jelas bahawa pahala akan diperolehi oleh si mati.
Begitu juga dengan membaca Al-Quran atau tahlil dan sebagainya untuk si
mati.
Banyak lagi hujah-hujah lain selain dari dalil di atas. Adapun
ayat-ayat Al-Quraan / hadis yang saudara nyatakan itu adalah secara umum
sahaja sebagaimana takwilan oleh sebahagian ulamak. Contoh yang hampir
sama hadis 10 orang yang dijamin syurga. Sebenarnya bukan hanya 10 orang
yang dijamin syurga, ramai yang di jamin syurga oleh nabi s.a.w. Cuma
10 orang itu hanyalah yang disebut dalam satu hadis secara sekaligus.
Sebab itulah kefahaman yang mendalam berkaitan hadis dan Al-Quran adalah
amat diperlukan. Jesteru menggali dalil-dalil syariah adalah amat
penting.
Dalam hadis Qudsi Allah bersabda " Aku mengikut sangkaan hambaku
terhadapku, Maka hendaklah bersangka baik terhadapku". Berdasarkan
hujah-hujah yang banyak ustaz bersangka Allah akan menyampaikan pahala
tersebut. Ini adalah sebahagian dari kemurahan sifatnya. tiada yang
mustahil baginya.
Jika saudara bersangka Allah tidak akan menyampaikan pahala dengan
hujah-hujah saudara, saya yakin dan pasti Allah akan melayan saudara
sebagaimana sangkaan saudara itu sebagaimana hadis sahih di atas. Semoga
keyakin/ sangkaan saudara akan dikabulkan Allah untuk diri saudara.
Amin ya Rabbal Alamin.
4) – Berkenaan Bidaah, perhatikan hadis dan ayat Al-Quran di dalamnya berkaitan Bidaah. (Bezakan antara nas dan bukan nas)
Apa yang saudara sebutkan itu hanyalah kata-kata manusia atau seorang
ulamak. (Isu ini timbul dari pertanyaan : Bukan tak ada dalil yg
menghalang bacaan yassin mlm jumaat tapi tak ada sunnah(tiada contoh
dari nabi walaupun dipandang baik kerana baca quraan).itulah sebabnya
perlu dijauhkan.Fahaman maksud bidaah oleh ulamak sunnah(salaf) seperti
ibnu taimiyyah,imam as-syathibi,imam al-hafizh ibnu rajab al-hanbali
,imam sufyan ats-tsaury adalah berlainan dari apa yg ustaz jelaskan.)
Jawapannya : Apa yang saudara sebutkan itu hanyalah kata-kata manusia
atau seorang ulamak Kenapa saudara tak ambil takrif bidaah
(pengertiannya atau pembahagiannya) di sisi Imam Syafie atau Imam Nawawi
atau Ibn Hajar Al-Asqalani atau Ibn Hajar Al-Haitami atau Imam
Al-Ghazali atau Imam Izzuddin bin Abd Salam dan ramai lagi imam-imam
yang lain?.... atau kata-kata Saidina Umar sendiri (antara salaf /
solafussoleh yang paling hebat)? Kenapa?
Walau apa pun, semua kata-kata atau pandangan atau ijtihad manusia
boleh diterima (Jika bertepatan dengan nas) dan boleh di tolak (Jika
menyalahi nas) kecuali Al-Quran dan Hadis. jesteru itu saya menyeru
saudara agar kembali kepada al-quran dan hadis nabi s.a.w.
Adakah contoh nabi dan para sahabat membaca Al-Quran yang ada baris
dan ada titik? Adakah membaca Al-quran satu maksiat atau satu
Ibadat? Kenapa saudara tidak solat di atas pasir sebab itulah contoh
yang ada dari Nabi s.a.w?. Bukankah ada yang berhujah tidak boleh guna
tasbih ketika berzikir sebab Ibn Umar ada melarangnya sebab bidaah? Jika
hujah ini di ikuti maka sudah pasti Ibn Umar akan lebih marah orang
meletakkan baris dan titik pada Al-Quraan!!!. Meletakkan titik dan baris
pada Al-Quran dalam ungkapan lain ialah menconteng Al-Quran dengan
sesuatu yang lain yang bukan dari Al-Quran. Sebab itulah terdapat fatwa
ulamak tentang hukum menulis / menconteng / menanda sesuatu pada
Al-Quran. Ibn Umar sudah pasti amat marah sesiapa yang sanggup
menconteng Al-Quran, menconteng kitab suci yang paling mulia, kitab yang
tidak ada tandingannya, yang merupakan sumber hukum utama ummat Islam.
Ini kerana Ibn Umar boleh membaca Al-Quran dengan sempurna tanpa
diletakkan baris dan titik (tanpa sebarang contengan), begitu juga
Salman Al-Farisi seorang ajam seperti saya dan saudara mampu membaca
Al-Quran dengan baik tanpa baris dan titik! (disinilah penting nya
belajar), begitu juga sahabat-sahabat yang lain. Jesteru itu membuat
sebarang catatan / penulisan pada Al-Quran adalah satu bidaah yang amat
besar dan tidak pernah dilakukan oleh Nabi dan Ibn Umar. Persoalannya:
Mampukah saudara membaca Al-Quraan tanpa baris dan titik? bolehkah
saudara bezakan antara huruf "ba" "ta" “tha” “nun” "ya" begitu juga
“jim” “ha” “kha” dll? Tidak ada contoh dari Nabi s.a.w adalah hujah
yang lemah untuk menjadikannya sebagai larangan dan untuk dipegang
apabila kita memahami hadis-hadis sahih di bawah. Terlalu banyak perkara
yang tidak pernah dilakukan oleh nabi s.a.w yang mana kita lakukannya
dalam kehidupan kita seharian. Larangan terhasil di sisi syarak apabila
ada tegahan dari Al-Quran atau hadis nabi s.a.w berdasrkan nas yang
sahih. Kenapa kita tidak berzina, mencuri, minum arak, makan babi,
bangkai, berjudi, tidak dibenarkan kahwin lebih dari empat bagi yang
mampu dll? Semuanya kerana ada larangan dan dalil yang sorih dari nas
syarak dan bukan kerana Nabi meninggalkannya dan tidak melakukannya!.
Mengulas lanjut pengharaman menconteng Al-Quran dengan sesuatu yang
tidak pernah dilakukan oleh sahabat begitu juga pengharaman menggunakan
tasbih di atas maka sudah tentu meletakkan baris dan titik pada Al-Quran
adalah satu bidaah yang jelas dilarang oleh Ibn Umar walaupun manusia
mengganggapnya sebagai baik. Ibn Umar tidak perlu kepada baris dan titik
untuk membaca Al-Quraan jesteru itu kenapa perlu diletakkannya?. Sebab
ianya tidak pernah dilakukan oleh nabi dan tidak ada sunnah pada
perbuatan itu. Yang ada hanyalah Nabi memerintahkan suruh belajar dalam
hadis yang banyak. Antaranya contohnya bagaimana tawanan perang Badar di
tawarkan pembebasan jika mengajar 10 orang anak orang Islam sehingga
pandai membaca dan menulis (termasuk pandai membaca Al-Quran yang tanpa
baris dan titik). Jesteru, kita juga perlu belajar sebagaimana mereka
belajar, jika mereka boleh kenapa kita tidak boleh?.
Jesteru demi menyesuaikan hujah ini dengan pandangan saudara di atas
adakah kita perlu menyatakan bahawa kita ummat Islam hari ini perlu
meninggalkan pembacaan Al-Quran yang ada baris dan titik? (sebab tiada
sunnah! Dan Ibn Umar pun tak buat! Menggunakan tasbih untuk berzikir pun
Ibn Umar Marah, Inikan pula menconteng Al-Quran!). Adakah membaca
Al-Quran yang ada baris dan titik adalah satu bidaah yang sesat dan akan
masuk neraka apabila membacanya? (sebab semua bidaah adalah sesat dan
akan masuk neraka!). Walaupun ianya di anggap baik oleh semua ummat
manusia di atas muka bumi ini? (Ianya baik kerana memudahkan pembacaan
Al-Quran, Sebenarnya kita masih boleh membaca Al-Quran walaupun tiada
baris dan titik seumpama kita boleh membaca surah Al-Fatihah sahaja atau
boleh juga membaca ayat-ayat lazim walaupun di buang baris dan titik.
Ini menunjukkan kita boleh melakukannya dan tidak perlu kepada baris dan
titik Cuma perlu lebih lagi pembelajarannya untuk diluaskan
pembacaannya sebagaimana yang pernah dibuat oleh Salman Al-Farisi salah
seorang yang bukan Arab dari sahabat nabi atau anak-anak sahabat yang
lain. Walaupun titik dan baris itu baik kita perlu menolaknya!) Dan
walaupun tidak ada larangan dari nabi s.a.w untuk kita lakukanya sebab
tidak bercanggah dengan nas syarak!, yang penting tiada sunnah!. Kita
mesti mempertahankan nya dengan “tidak boleh”??. Adakah ini sikap
pilihan kita???
Adakah takrif Bidaah yang lebih penting atau nas Al-Quran dan Hadis???
yang mana pilihan saudara?? sila fahami nas-nas dibawah dengan dada
yang lapang tanpa taksub kepada yang lain kecuali Al-Quran dan Sunnah
sahaja.
Pendapat saudara ada kekurangannya dan ianya bertentangan dengan nas yang sahih.
Nabi S.A.W bersabda ertinya "setiap perkara bidaah adalah SESAT, dan
setiap yang SESAT akan masuk neraka" hadis ini adalah sebuah hadis yang
umum ertinya. Hadis ini dikhususkan dengan beberapa hadis lain antaranya
"kamu lebih mengentahui tentang urusan dunia kamu" Ini mengecualikan
urusan dunia dari bidaah. Begitu juga hadis ini dikhususkan dengan hadis
sahih yang lain iaitu nabi s.a.w bersabda maksudnya "Aku tinggalkan
kepada kamu dua perkara, Kamu tidak akan SESAT selama mana kamu
berpegang dengan keduanya iaitu kitab Allah dan sunnahku" apabila
dihimpunkan hadis-hadis ini jelas menunjukkan bahawa hanya Bidaah yang
bercanggah denagan Al-Quran dan Hadis sahaja yang dilarang, manakala
bidaah yang tidak bercanggah bercangah dengan Al-Quran dan hadis adalah
dibolehkan berdasarkan nas dari hadis sahih. Dengan erti kata yang lain
hadis bidaah akan memberi makna seperti berikut
"Setiap perkara bidaah adalah SESAT (iaitu yang bercanggah dengan
Al-Quran dan Hadis), dan setiap yang SESAT (iaitu yang bercanggah dengan
Al-Quran dan Hadis) akan masuk neraka" Dalam keadaan seperti inilah
baharulah kita akan mendapat erti hadis bidaah dengan sempurna.
Jestru itulah bidaah seperti membaca yasin malam jumaat, menyambut
maulid rasul dan lain-lain adalah dibolehkan dan di izinkan oleh syarak
kerana ianya tidak dilarang oleh nabi S.A.W atau ditegah di dalam
Al-Quran. Sila rerungkan perkataan SESAT dalam dua hadis sahih di atas
tersebut dan himpunkan ertinya untuk mendapatkan makna hadis yang betul.
manakala hujah saudara tentang Ibnu Umar berkata:Setiap bidaah adalah
sesat meskipun manusia memandangnya baik. - riwayat al-lalika-i dlm
syarah ushuul i'tiqaad ASWJ(no126),Ibnu baththah al-ukbari dalam
al-ibanah(no 205),lihat ilmu ushuulil bidaah(hal 92) adalah terlalu
mudah untuk di jawab kerana Saidina Umar dalam Riwayat Bukhari satu
riwayat tertinggi dalam Ilmu hadis dimana Saidina Umar berkata "INILAH
SEBAIK-BAIK BIDAAH". Oleh itu kata-kata ibn umar dan kata-kata lain
seumpamanya hendaklah ditakwil seperti berikut "Setiap bidaah adalah
sesat (iaitu yang bercanggah dengan Al-Quran dan Hadis), meskipun
manusia memandangnya baik" .Pada ketika ini baharulah kata-kata tersebut
tidak bercanggah dengan nas-nas hukum, hadis sahih dan athar lain yang
sahih. Kenapa kita perlu mempertahankan pendapat kita yang salah
sedangkan jelas ianya bercanggah dengan hadis-hadis yang sahih?. Adakah
pendapat kita yang penting atau hadis sahih?.
Hadis "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, Kamu tidak akan SESAT
selama mana kamu berpegang dengan keduanya iaitu kitab Allah dan
sunnahku" adalah berkaitan dengan urusan ibadat bukannya dengan urusan
dunia semata-mata. Kerana "karinah" yang ada di dalam hadis tersebut
iaitu Al-Quran dan Hadis adalah berkaitan dengan urusan ibadat. Jesteru
itu ini jelas menunjukkan pendapat saudara adalah amat silap dan
bertentangan dengan hadis sahih. Saya menyeru saudara dan golongan lain
yang seumpama saudara supaya kembali kepada nas Al-Quran dan hadis
sahih.
Jika ada yang menyatakan bahawa kata-kata Saidina Umar dan Imam Syafie
tentang bidaah hanyalah dari segi bahasa sahaja, maka mereka telah
silap sebab tidak ada “karinah” dalam kenyataan ke dua-dua nya yang
menunjukkan penggunaannya adalah dari segi bahasa sahaja. Saidina Umar
atau Imam Syafie pun tidak menyatakan ianya hanyalah dari segi bahasa
sahaja. Oleh itu yang tinggal hanyalah pada asal penggunaan perkataan
nya iaitu istilah sahaja. Ini sesuai dengan keterangan dua hadis bidaah
dia atas atau yang lain seumpamanya yang difahami oleh Saidina Umar dan
Imam Syafie. Yang memahami nas hadis-hadis dengan baik dan sempurna.
Inilah yang difahami oleh Imam yang ramai termasuk Imam Ibn Hajar
Al-Asqalani yang mentafsirnya dalam kitab Fathul Bari.
Kaedah Fiqh menyatakan "Apa yang ditinggalkan oleh nabi tidak menandakan ianya haram".(“At-tarku la yadullu ala at-tahrim”).
Cuba saudara renungkan Firman Allah AL-MAIDAH 101
{101} Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan
perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu,
dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Qur'an,
tentulah akan diterangkan kepadamu. Allah maafkan kamu dari
perkara-perkara itu; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.
Ringkasnya ayat ini menyatakan bahawa ada perkara yang ditinggalkan
oleh Allah dan nabi untuk kita semua. Dan di dalam perkara inilah
terletaknya ijtihad untuk umat ini. Secara umumnya ianya adalah
dibenarkan dan di maafkan oleh Allah. Asbabbunnuzul ayat ini juga
berkaitan pertanyaan tentang haji, dan haji adalah satu ibadat dari
Allah.
Di dalam perkara yang tidak mempunyai nas yang jelas ulamak
menggunakan pelbagai perkara untuk mengeluarkan sesuatu hukum samaada
diambil dari pengertian umum al-quran dan hadis, ijmak, kias, istihsan
dan sebagainya lagi. Ini sesuai dengan kedudukan ulamak yang dinyatakan
oleh nabi s.a.w “Ulamak adalah pewaris para nabi”.
Kita perlu memperbetulkan fahaman kita agar selari dengan al-Quran dan
hadis, ini akan menjamin kita dan keselamatan kita di dunia dan akhirat
sebagaimana janji nabi S.A.W.
Kita perlu faham dalam syariaat ada tiga bahagian yang paling utama
1)- Apa yang nabi suruh wajib kita buat 2)- Apa yang nabi larang, haram
dibuat. 3)- Apa yang nabi tinggalkan (Nabi tak suruh dan nabi tak
larang). Di dalam perkara yang ketiga inilah ada bidaah Hasanah Dan
Bidaah Dhalalah. Pembahagian ini di sebut dalam hadis-hadis dan nas yang
banyak antaranya Nabi bersabda "TINGGALKAN APA YANG AKU TINGGALKAN
UNTUK KAMU, sesungguhnya telah musnah kaum sebelum kamu dengan sebab
banyak bertanya mereka itu terhadap nabi mereka. Apabila aku perintahkan
kamu dengan sesuatu maka lakukanlah mengikut kemampuan kamu, apabila
aku larang maka tinggalkan". Bahagian yang ketiga ini (Nabi tak suruh
dan nabi tak larang) juga disebut sebagai "Almaskut Anha" iaitu apa yang
ditinggalkan oleh nabi. Dalam hadis sahih jelas dinyatakan siapa yang
betul ijtihadnya akan dapat dua pahala manakala yang silap akan dapat
satu pahala. Nabi tidak menyatakan siapa yang silap dalam ijtihad masuk
neraka. Masuk neraka hanyalah dengan sebab melakukan maksiat atau bidaah
yang bercanggah dengan Al-Quran dan sunnah. Manakala bidaah yang tidak
bercanggah dengan Al-Quran adalah dibenarkan oleh nas syarak yang
banyak.
Imam syafie sendiri menyatakan Bidaah itu terbahagi kepada dua iaitu
1)-Bidaah yang sesat / dicela iaitu yg bercanggah quraan dan hadis 2)-
Bidaah yang di bolehkan / terpuji iaitu yg menepati nas Al-Quraan dan
hadis. Ini adalah berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang bersabda "Kamu TIDAK
AKAN SESAT SELAMA-LAMANYA, selama mana kamu berpegang dengan Al-Quran
dan Sunnah" . Imam Syafie memahami bahawa hadis bidaah "Setiap bidaah
adalah SESAT, dan setiap yang SESAT masuk neraka" dikhususkan dengan
hadis Nabi Bersabda "Kamu TIDAK AKAN SESAT selama mana kamu berpegang
dengan Al-Quran dan Sunnah". Perkaitan antara dua hadis ini adalah
jelas. Sila renung perkataan SESAT dalam kedua-dua hadis di atas, satu
hadis menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan SESAT dalam satu hadis
lagi. Dari dua hadis di atas adalah jelas bahawa bidaah yang SESAT
adalah yang bercanggah dgn Al-Quran dan Hadis, manakala bidaah yang
tidak bercanggah dengan Al-Quran dan Hadis adalah TIDAK SESAT. Ini juga
di fahami oleh Imam Izzuddin dan Imam Nawawi dan sebagainya yang
membahagikan bidaah kepada 5 bahagian. Kefahaman Imam syafie ini adalah
amat jauh berbeza bahkan bertentangan dengan pendapat yang menyatakan
semua bidaah adalah sesat yang merupakan kefahaman yang "nakis"
(kefahaman tidak mendalam) tentang hadis nabi s.a.w.
Apabila kita menghayati hadis sahih "Kamu TIDAK AKAN SESAT selama mana
kamu berpegang dengan Al-Quran dan Sunnah" maka kita akan dapati
rasullah s.a.w menggunakan lafaz
"LAN" yang memberi erti "kamu
selama-lamanya tidak akan sesat". Orang yang mempelajari bahasa arab
akan faham tentang perbezaan antara
"LAN" dengan
" LA"
dengan mudah. Jesteru itu apabila sesaorang menyatakan perbuatan
seperti membaca YASIN tiap-tiap malam jumaat adalah haram maka kita
perlu bertanya mereka kembali dimanakah dalil nabi menyatakan bahawa
baca Yasin tiap-tiap malam jumaat adalah haram? Perlu diingat bahawa
halal dan haram adalah milik Allah oleh itu jangan kita menjadi seorang
pendusta kepada Allah s.w.a. tanpa dalil yang sahih. Pendustaan terhadap
Allah s.w.a adalah amat berat hukumannya. Berdusta terhadap Nabi s.a.w
sudah cukup untuk melayakkan sesaorang menempah neraka Allah dengan
pasti. Sabda Nabi s.a.w “Sesiapa yang berdusta terhadapku dengan
sengaja, maka tempatnya adalah di dalam neraka”. Allah melarang kita
menyatakan halal dan haram di dalam perkara yang tidak dinyatakannya
sedemikian atau tanpa dalil dari Allah dan Rasulnya, ianya adalah
sebagai satu pembohongan terhadap Allah tuhan sekelian alam, tentang
perkara ini Allah berfirman:
"Jangan kamu katakan apa diucapkan oleh lidah kamu yang dusta, ini
halal dan ini haram, untuk melakukan pembohongan terhadap (agama)Allah
dengan pendustaan. sesungguhnya mereka yang melakukan pendustaan
terhadap Allah tidak akan berjaya"
Ringkasnya pendapat saudara tentang bidaah adalah bercanggah dengan
nas yang sahih. Jesteru itu saya mencadangkan saudara meninggalkan
fahaman yang bercanggah dengan nas yang sahih dan kembali kepada nas
yang betul untuk keselamatan dunia dan akhirat serta tidak berdusta
terhadap Allah dan Rasulnya.
Adapun bagi golongan yang melampau mereka mempunyai pelbagai masaalah
dimana ajaran yang di bawanya itu banyak membawa masaalah kepada
penduduk Malaysia yang telah sebati dengan mengamalkan mazhab syafie.
Mereka tidak "berlapang dada" dalam masaalah khilafiah, dan meletakkan
perkara khilaf di tempat usul. Dan nak memaksa orang ramai ikut kehendak
mereka. Ada di kalangan mereka melakukan perkara berikut:
1)- Bacaan ketika solat mereka membaca al-fatihah tanpa "Bismillah"
termasuk pada solat Jumaat. Ini adalah perbuatan yang dah melampau dalam
kalangan masyarakat Syafie dan pemerintah yang mengamalkan Mazhab
Syafie. Jika mereka tinggal di India, Pakistan dll bolehlah buat
demikian. sebab tak baca "Bismillah" hukumnya batal solat. Imam Syafie
berpendapat Bismillah sebahagian dari fatihah. Ini boleh dianggap
menentang pemerintah secara terang-terangan dan boleh menimbulkan fitnah
di tengah-tengah masyarakat. Sedangkan mereka mendakwa mereka taat
kepada pemerintah???
2)- Mengharamkan baca Yasin Malam Jumaat, sedangkan Nabi s.a.w pun tak
pernah mengharamkan perbuatan itu. Dan tidak ada hadis Nabi
mengharamkan ummatnya membaca Yasin pada bila-bila masa termasuk untuk
membaca Yasin pada malam Jumaat sahaja. Jika Nabi tidak mengharamkannya
(tiada hadis yang mengharamkannya) bagaimana mereka boleh kata ianya
haram? Siapakah ikutan mereka?
3)-Tidak solat Qbliah sebelum Magrib, sedangkan ikut Mazhab Syafie ada solat sunat sebelumnya.
4)-Tidak solat Qbliah sebelum Jumaat, sedangkan ikut Mazhab Syafie ada solat sunat sebelumnya.
5)- Tak baca Qunut
6)- Maulud Nabi dinggap bidaah sedangkan dalam kitab “IKTIDOK ASSIROT
ALMUSTAQIM” (MENGIKUT JALAN YANG LURUS) KARANGAN IBN TAIMIYYAH MUKA
SURAT 269 menyatakan maulid di bolehkan dan boleh pahala besar. Ini
bertentangan dengan fahaman golongan yang mendakwa mengikut Ibn
Taimiyyah dalam masaalah bidaah.
7). Mengharamkan penggunaan tasbih ketika berzikir dan menyatakan
ianya termasuk dalam bidaah yang sesat di sisi golongan ini, sedangkan
dalam Mazhab Syafie mengharuskannya.
8)- Tak baca talkin, tahlil dan sebagainya.
Lebih menarik mereka menyatakan tahlil dilarang oleh Imam Syafie,
sedangkan di zaman Imam Syafie tiada tahlil. Imam Syafie hidup pada
kurun ke-2 hijrah sedangkan tahlil di buat oleh ulamak Yaman dengan
mengumpul zikir-zikir dari hadis-hadis Nabi s.a.w pada kurun ke-4
hijrah. Oleh itu hujah mereka bahawa Imam Syafie mengharamkan tahlil
adalah satu pembohongan yang nyata.
Masaalahnya ialah golongan seumpama ini meraka tidak menerima hujah
ulamak lain walaupun hujah itu benar, mereka hanya kekal dalam fahaman
Mereka sahaja walaupun pendapat mereka adalah lemah atau mempunyai hujah
yang tidak merangkumi hadis-hadis sahih secara sempurna seperti
kefahaman mereka tentang hadis bidaah yang akan dibincangkan nanti.
Mereka akan tetap mempertahankan pendapat yang lemah itu (Alangkah
ganjilnya sikap mereka ini!). Sedangkan Ibn Taimiah sendiri pun
umpamanya dalam bukunya Iqtidak As-Sirat Al-Mustaqim membolehkan
merayakan Maulud Nabi yang dianggap oleh mereka sebagai bidaaah, sesat
dan masuk neraka. Adakah mereka hendak menuduh Ibn Taimiyyah (Guru
mereka) dengan tuduhan ahli bidaah, ahli sesat dan ahli neraka?. Jika
mereka menggap guru yang mereka sanjung sebagai ahli bidaah, ahli sesat
dan ahli neraka (kerana membenarkan maulid) kenapa mereka menggunakan
hujah dari seorang yang mereka anggap sebagai ahli bidaah, ahli sesat
dan ahli neraka untuk mempertahankan pandangan mereka? dan banyak
mengambil hujah/fatwa dari guru yang mengikut tuduhan mereka adalah ahli
bidaah, ahli sesat dan ahli neraka?. Di bawah ini ustaz sertakan
perbahasan ASWJ dan isu yang timbul yang berkaitan dengan apa yang
mereka bawa dan kesilapan fahaman mereka tersebut. Selain dari itu JAKIM
telah mengharamkan buku-buku yang ditulis oleh mereka kerana terdapat
pelbagai penyelewengan ilmiah yang dilakukan dan boleh menjerumus kepada
kesesatan.