Thursday, November 14, 2013

Masalah Ajaran Sesat

Soalan

Salam.
Saya ingin bertanya berkenaan isu ajaran sesat yg semakin berleluasa kini. Apakah tindakan yg diambil oleh pihak Jakim utk mengatasi masalah ini terutamanya di setiap daerah/ kawasan pendalaman? Ini kerana masih lagi terdapat kawasan2 pendalaman yg serba kekurangan yg tidak merasai pembangunan teknologi. Kawasan2 ini yg selalunya mudah terpengaruh & menjadi tumpuan penyebaran ajaran sesat. Diharap pihak jakim boleh menghantar kakitangan utk membendung kes ini.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Untuk pengetahuan, kuasa untuk membenteras ajaran sesat  terletak kepada bidang kuasa kerajaan negeri.Perkara ini  berdasarkan kepada peruntukan Akta / Enakmen dan Ordinan yang wartakan  di negeri tersebut.
Justeru anda kena melaporkan perkara ini kepada pihak berkuasa agama, di negeri tempat anda tinggal.Pihak jabatan agama berkenaan, akan mendapatkan segala info yang tepat, daripada anda, bagi membolehkan mereka mengambil tindakan yang sewajarnya.
Bahagian penguatkuasa  Jabatan Agama Islam Negeri,  akan melakukan initipan dan serbuan  serta tangkapan  jika segala yang anda laporkan tepat dengan maklumat yang diberi.Sedangkan Jakim tidak boleh melakukan tangkapan kerana, tiada peruntukan kuasa, yang kebanyakann terletak di bawah akta atau enakmen atau ordinan di negeri-negeri  berkenaan.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment