Thursday, November 14, 2013

Isi Kuku Ketika Mandi Wajib

Soalan

Assalamualaikum adakah sah mandi wajib saya jika terdapat isi kuku pada kuku saya...saya dapati ia ada selepas sye memotong kuku lepas mndi...walaubagaimanapun saya ada cuba memasukkan air ke dalam kuku saya...adakah sah mandi saya?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mandi wajib dikira sah sekiranya anda melaksanakan 3 rukun berikut iaitu:
1.Niat angkat hadas besar/mandi wajib.Perlu panel tegaskan niat itu dalam hati ketika air mandi sampai di kepala
2.Membersihkan segala najis dan kekotoran yang terdapat pada tubuh badan
3.Meratakan air mandi keseluruh tubuh badan
Sekira kesemua rukun yang panel nyatakan, anda lakukan, maka sahlah mandi wajib yang anda kerjakan.Begitu juga pada anggota tubuh badan anda, tidak ada bahan-bahan yang menghalang air mandian daripada sampai ,seperti minyak,gam dan cat.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment