Friday, November 8, 2013

Akikah Untuk Dua Orang Tetapi Menyembelih Seekor Kambing Sahaja

Soalan

Assalamualaikum..
Saya ada satu pertanyaan berkenaan akikah. Saya baru melahirkan anak lelaki dan adik saya dapat anak perempuan. Adakah boleh akikah dilakukan jika kedua-dua anak ini di akikahkan mereke dengan seekor kambing sahaja kerana kurang berkemampuan?
TQ

Jawapan

Waalaikumusalam
Hukum membuat akikah itu adalah sunat muakkad, bagi  kedua ibubapa  yang mampu  dari segi kewangan.Afdal hukumnya bagi bayi  lelaki disembelih dua ekor kambing dan bagi bayi perempuan hanya seekor sahaja.
Perlaksanaanya  akikah  hendaklah dibuat pada hari ketujuh,jika tiada kesempatan boleh dibuat pada hari ke14,hari ke21,hari yang ke28 sehinggalah kering  darah nifas ibu,malah para ulamak fekah telah memanjang tempoh sehingga anak tersebut bercerai susu (2 tahun).
Sekiranya ibubapa masih tidak mampu buat akikah ia dibolehkan sehingga anak itu sampai umur baligh,jika masih belum mampu juga maka ketika  tuntutan kepada kedua ibubapa. Selepas itu tuntutan untuk buat akikah terserah kepada anaknya sendiri setelah ia bekerja dan mendapat pendapatan sendiri.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan,sekiranya ibubapa tidak mampu,ia sesekali tidak dituntut  untuk laksanakan akikah,malah tidak sah untuk kongsi seekor kambing untuk dua orang bayi/kanak.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment