Thursday, November 14, 2013

Hukum Menikahi Seorang Pelacur

Soalan

apa hukumnya mengahwini seorang pelacur,niat ingin bimbing ke jalan yg diredhai.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Pandangan ulamak dengan mengambil kira pendekatan pandangan  ayat al-Quran mengatakan bahawa,
Tidak boleh menikah dengan pezina/pelacur samada perempuan  mahupun lelaki sehingga kedua-duanya bertaubat.Justeru jika seorang pelacur  sama ada perempuan  atau lelaki  tidak bertaubat daripada perbuatan terkutuk itu , maka tidak sahlah pernikahan  tersebut.
Allah تعالى berfirman  yang bermaksud:
“Laki-laki yang berzina tidak menikahi melainkan dengan perempuan yang berzina, atau perempuan yang musyrik; dan perempuan yang berzina tidak dinikahi melainkan oleh laki-laki yang berzina atau laki-laki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin. ” (QS. An-Nuur: 3)
Allah memberitahu bahwa lelaki penzina  tidak ada yang ingin  menikah dengannya  melainkan  dari kalangan perempuan yang  juga menjadi pelacur/ pezina.
Justeru panel nasihatkan,demi menjaga maruah dan akhlak  anda yang baik ,eluklak jangan anda teruskan niat anda untuk bernikah.Ini kerana perkara itu telah ditegur melalui  al-Quran dan hadis nabi Muhammad saw.Perkara ini ada hikmat yang tersirat daripada tersurat ,hasil daripada pengharaman daripada Allah dan rasulnya,yang tidak diketahui oleh manusia.Wallhu a'lam.

No comments:

Post a Comment