Friday, April 19, 2013

Status Anak..perlu Di BIN Kan Siapa?

Soalan

assalammualaikum ustaz.
Saya telah mengandung sblum menikah soalan saya.anak yg saya lahirkan perlu di BIN SUAMI SY@ 99 nama ALLAH.
1- saya bernikah 07.01.2007. Saya melahirkan anak 22.06.2007. Boleh kan anak saya D BIN SUAMI SAYA.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Sekiranya dihitung tarikh antara anda bernikah 7 .1.07  sampai anak tersebut lahir  22.6.08 adalah  seperti berikut:
7hb Jan 2007 hingga 22 Jun 2005-  Jumlah nya ialah  lima bulan 15 hari
Berdasarkan perkiraan ini sahlah bayi yang anda kandung dan hamilkan itu tergolong kepada anak yang tidak sah taraf.
Justeru anda tidak boleh membinkan kepada lelaki yang menikahi anda.Sebaliknya eluklah anak tersebut menurut ketetapan fekah perlu dibinkan kepada nama ibunya.Mungkin ini akan mengaibkan anda,justeru jalan keluar yang terbaik membinkan anak anda kepad nama yang bermula ABDUL............@ boleh juga dibinkan kepada nama al-Asamaul husna.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment