Friday, April 19, 2013

Bacaan Panjang Surah Dalam Solat.

Soalan

Assalamualaikum Ustaz, bacaan surah dalam solat mestilah ikut turutan dalam Al-Quran antara rakaat pertama dengan kedua. Dan satu lagi bacaan surah rakaat pertama mestilah lebih panjang dari rakaat kedua. Jadi soalannya antara surah al-ikhlas dengan surah an-nas yang mana perlu dibaca dahulu?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Semasa melakukan solat, sama ada solat fardu atau sunat anda diminta untuk membaca surah.Membaca surah ketika solat itu hukumnya adalah sunat sahaja.Apa yang penting ketika melaksanakan solat jangan sekali-kali anda tertinggal 13 rukun solat sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syarak.
Sekiranya  anda  tidak membaca  surah pun, solat  anda  tetap sah,cuma jika dibaca ia boleh menambahkan  lagi pahala ketika melakukan solat.
Mengikut urutan dalam peraturan solat,seeluk-eluknya  sunat  anda membaca  surah al-Ikhlas pada rakaat pertama  selepas Fatihah dan surah al-Nas pada rakaat berikutnya selepas Fatihah.
Andaikata anda baca al_nas pada rakaat pertama dan al-Ikhlas pada rakaat keduapun, sah solat anda,cuma hukumnya adalah makruh.Ini  kerana kedudukan surah sebagaimana yang telah disusun oleh ulamak dalam bidang al-Quran agak terbalik.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment