Friday, April 19, 2013

Puasa Ganti Bagi Perempuan Yang Keguguran Di Bulan Puasa

Soalan

Saya ingin bertanya, sekiranya saya mengalami keguguran di minggu ke-3 pada bulan ramadahan, adakah saya cuma perlu ganti puasa tu untuk tempoh 2 minggu selepas saya gugur atau untuk sebulan penuh???...sedangkan minggu pertama dan kedua puasa, saya puasa penuh..saya harap mendapat jawapan dari pihak tuan/puan...terima kasih

Jawapan

Waalaikumusalam,
Anda hanya perlu menggantikan  puasa yang tertinggal ekoran daripada keguguran.Hanya  2 minggu sahaja yang perlu dikada' @ diganti iaitu selepas berlakunya keguguran.
Ini kerana 2 minggu sebelum anda keguguran, anda  masih melaksanakan ibadah puasa  tersebut.Justeru  anda tidak perlu menggantikan puasa tersebut  selama satu bulan.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment