Wednesday, January 8, 2014

Persoalan Mengenai Mandi Wajib

Soalan

salam. saya ada kemusykilan. saya mandi biasa tanpa sabun. cuma ratakan air. selepas itu, saya ada terbaca yang saya perlu niat sebelum mandi wajib, saya sudah niat, selepas tu saya terbaca juga, yang saya perlu niat serentak dengan siraman pertama mandi wajib. saya terlupa untuk niat pada siraman pertama. jadi bagaimana ya?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mandi wajib  anda  itu dikira sah jika anda lakukan tiga/3 rukun mandi wajib iaitu
1. Niat mandi wajib/angkat hadas besar
2. Membersihkan segala najis dan kekotoran yang terdapat pada  seluruh  tubuh badan
3. Meratakan air mandian wajib keseluruh tubuh badan.
Berbalik kepada soalan yang dikemukakan,jika anda belum berniat maknanya mandi wajib anda berlum bermula dan tidak sah.Mandi wajib anda bermula setelah anda berniat serentak dengan siraman air mandian wajib tidak kira,asalkan anda berniat dan waktu yang sama anda siram air mandian di atas kepala.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment