Wednesday, January 8, 2014

Ada Kah Mandi Hadas Saya Sah

Soalan

As-salam. Saya ingin tanya kalau selepas mandi hadas, saye mahu membersih tubuh saya dan tibe2 ada air keluar dari kemaluan saya. Ada kah saya harus mandi hadas lagi? Ada kah mandi hadas saya tidak sah. Terima kasih.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mandi wajib anda tetap sah ,dalam waktu yang sama,ia  cuma membatalkan wuduk anda sekiranya anda  telahpun mengambil/mengangkat wuduk.Jadi anda tidak perlu ulangi mandi wajib sebaliknya anda perlu mengambil wuduk baharu.Wallahu a'lam.

3 comments:

  1. assalam .. saya ada beberapa soalan:

    1)sah ke mandi wajib saya kalau apabila selesai mandi, saya terperasan dalam lubang telinga saya ni ada kotoran ( tak pasti tahi telinga atau kulit kering). bukan cuping telinga tapi dalam lubang telinga..
    2) saya ada dengar penceramah terkenal mengatakan, mandi wajib takde tertib. kalau saya mandi wajib lepas tu saya tak basuh celah kuku kaki lagi. lepas tu saya keluar bilik air pergi ruang tamu, lepas tu masuk balik bilik air dan basuh celah kuku kaki. sah ke ?
    3) perlu ke saya basuh dan cungkil2 celah kuku kaki dan kuku tangan saya betul2 masa mandi wajib? saya ni was-was sangat takut2 tak sah mandi wajib kalau air tak kena celah kuku.
    4) saya seorang yang was-was.. tiap kali membaca alfatihah dan tahiyat, mesti ad je yang ragu2 kesalahan ayat. jadi saya ulangi beberapa kali kadang kala ambi masa yang lama. sebagai contoh, ihdinausirotolmustaqim... saya susa nk yakinkan diri kalimah 'ih' itu tak terlalu tebal dan tak terlalu nipis menjadikan saya mengulangi ayat ini berulang2 kali sampai saya yakin betul. sah ke solat saya bagitu?

    harap dapat membantu saya yang bermasalah ini..

    ReplyDelete
  2. Aslm....
    saya mengalami was was yang agak teruk...ketika saya mandi wajib.saya rasa seperti ada benda yg kluar dri kemaluan..saya tidak pasti air mani atau hnya jangkaan saya sahaja..saya tidak dapat melihat apa2 pada kemaluan saya..saya fikir mungkin air telah membilasnya....perlukah saya mandi semula?

    ReplyDelete