Wednesday, January 8, 2014

Perlukah Haji Dan Umrah Jika Ada Cara Lain Untuk Dptkan Pahala Seperti Melakukan Haji Dan Umrah?

Soalan

"Sesiapa yang solat fajar secara berjamaah kemudian ia duduk berzikir /mengingati Allah SWT sehingga terbit matahari selepas itu ia mengerjakan sembahyang sunat 2 rakaat,adalah baginya pahala seperti pahala orang yang mengerjakan haji dan umrah dengan cara yang sempurna sebanyak 3 kali.Hadith sahih riwayat Tirmizi m.s. 1086 hadith 6346.
A) Perlukah kita utk kerjakan haji dan umrah jika sudah ada cara lain utk mendapatkan pahalanya dan bagi yg sudah melaksanakannya perlukah untuk kedua kalinya?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Melaksanakan haji itu merupakan rukun islam yang kelima.Ia mesti dilaksanakn di Baitullah iaitu di Makkahtul Mukarramah.Malah tidak sah dilakukan atas sejadah sahaja.Dalam hadis itu cuma menyamakan pahala dan bukannya perlaksanaan amalan yang sejati dan realiti  yang sepatut dan sewajar dilaksanakan oleh seorang islam.
Jadi anda kena lakukan secara praktikal @amali dan bukannya teori hanya atas sejadah.Sempurnakan haji dengan melaksanakan 6 rukunya dengan baik dan teratur.Baharulah rukun islam anda sempurna sebagaimana yang ditegaskan oleh syarak.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment