Wednesday, January 8, 2014

Pernikahan Anak Tidak Sah Taraf

Soalan

Seorang anak perempuan yg tidak sah taraf (ibu bapanya bernikah selepas 3 bulan mengandongkan anak merika) bakal berkahwin. Apakah sepatutnya di lakukan bagi mengatasi permasaalahan berikut :-

1. Anak gadis perlu dinikahkan oleh Wali Hakim - Ya/Tidak
2. Dalam Ijab & Qabul, nama anak gadis di bintikan Abdullah - Ya/Tidak
3. Bagi kebaikan utk semua pehak, bolehkan Ijab @ Qabul di bintikan Abdullah @ Rosli (Nama bapa anak gadis yg telah meninggal)
4. Apakah yg perlu bagi mengatasi nya.

Jawapan

Waalaikumusalam,
1.Anak tidak sah taraf perlu dinikahkan oleh wali hakim  dan bukannya lelaki yang menyebabkan ibuna hamil.            
2.Dalam pernikahan nanti anak perempuan itu perlu dibintikan kepada nama ibunya,ini yang rasulullah saw suruh dan bukannya pandai-pandai manusia membintikan kepada lelaki yang mengakibatkan ibunya mengandungi.Jika tahu malu kenapa tidak ikut ugama supya nikah dahulu sebelum berjimak.Mungkin perkara ini akan mengaibkan ibunya tetapi dibolehkan untuk membintikan kepada asmaul husna atau Abdul....Rahman/Razak.
3.Untuk kebaikan ugama dan bukan untuk berselindung dengan tragedi eluk gunakan nama asmaul husna atau abdul....rahim/latiff dan bukannya menggunakan nama lelaki yang telah membuatkan ibunya aib.
Perlu panel  tegaskan takutlah kepada aib Allah di akhirat kelak yang tiada tempat untuk berlindung dan susah hendak sorok muka,malu di dunia hanya seketika dan keluarga boleh main wayang tetapi akhirat Allah akan bongkar tanpa berselindung.Mana hendak dahulukan aib di dunia atau ikut Suruhan Nabi Muhammad saw? Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment