Saturday, July 13, 2013

Solat Isyak Dan Tarawikh Lewat Waktu

Soalan

As salam, saya mempunyai anak kecil berumur 1 tahun. Saya akan tidurkan anak dahulu dan akhirnya saya tertidur sekali. Dalam pukul 1 atau 2 pagi, baru saya menunaikan solat isyak dan seterusnya solat sunat tarawikh/witir di bulan ramadhan ini. Adakah sah solat sunat tarawikh saya. Saya juga ada persoalan selepas selesai solat tarawikh saya tambahkan dengan solat2 sunat yg lain sebelum solat sunat witir. Adakah ini betul? Atau saya perlu solat tarawikh dan witir dahulu?

Jawapan

Waalaikumusalam,
1.Melewat-lewatkan untuk menunaikan solat fardu   isya' itu   adalah berdosa,ini kerana terdapat hadis baginda saw yang menggesa umat Islam supaya segera menunaikan solat di awal waktunya.
2.Solat sunat  tarawikh  boleh dilakukan bersendirian dan juga digalakkan berjemaah demi untuk memeriahkan ibadat tersebut., selepas tarawikh anda harus/boleh tambah solat-solat sunat yang lain dan ditutupi dengan solat witir.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment