Monday, July 22, 2013

Puasa Tapi Tak Solat

Soalan

Assalamualaikum, saya nak tanya, saya puasa tapi tak solat sejak saya baligh(12 tahun) sampai saya umur 18 tahun baru saya tahu yang puasa tak diterima kalau tak solat, jadi perlu ke saya ganti puasa 30 hari untuk setiap tahun daripada saya umur 12 tahun sampai 18 tahun iaitu selama 7 tu? Atau hanya ganti puasa yang ditinggalkan kerana datang haid?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mengikut pandangan ulamak fekah dan berdasarkan hadis baginda saw,merumuskan bagi orang yang berpuasa tetapi tidak solat maka pahala puasanya tidak akan diterima oleh Allah.Ini kerana solat itu merupakan tiang agama jika kamu tinggalkan solat seolah-olah anda meruntuhkan agama,maka dengan sendirinya apabila tiang  agama sudah runtuh maka tidak ada gunanya lagi   puasa yang anda kerjakan. Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment