Saturday, December 21, 2013

Nanah Dan Jerawat

Soalan

Assalamualaikum , adakah nanah dan darah membatalkan wuduk?

Jawapan

Waalaikumusalam,
Nanah  dan darah tidak sesekali membatalkan wuduk,cuma yang  perlu andabasuh dan bersihkan.Wallahu a'lam.

1 comment:

  1. Assalamualaikum w.b.t,

    Saya berbesar hati andai pihak ustaz/tuan dapat membantu berkenaan persoalan/masalah saya ini. Saya sudah bekerja dan tinggal bersama ibu saya, persoalannya berkenaan dengan situasi dimana saya ingin berkahwin dengan gadis pilihan hati saya.

    Masalahnya, apabila dia kurang selesa/menerima keadaan dimana selepas berkahwin, perlu tinggal bersama dengan ibu saya di johor dan perlu meninggalkan umie nya yang berada di kl bersama adik bradiknya yg lain. Saya membuat keputusan ini disebabkan, saya mempunyai 3orang adik bradik (saya bongsu), dua orang kakak sudah berkahwin dan ikut tinggal dengan suami mereka. Sekarang, hanya saya dan ibu sahaja tinggal dirumah ini, arwah ayah sudah tiada lagi. Saya sangat menyayangi ibu saya dan berasa bertanggungjawab sebagai anak lelakai untuk menjaga ibu saya selepas k’tiadaan arwah ayah dan ingin membalas jasa ibu saya.

    Apakah nasihat/pandangan dan tindakan yang wajar saya lakukan? Tambahan, adakah dalil/penjelasan daripada al-quran/hadis yang dapat membantu saya menerangkan atau membantu situasi saya ini, supaya dapat membantu saya memperjelaskan kepada dia.

    Terima Kasih

    ReplyDelete