Saturday, December 21, 2013

Mengikut Pandangan Mazhab Lain

Soalan

Blh kah sy mengikut mazhab lain selain syafie dlm bab najis berat iaitu hanya air liur anjing saja najis?sama seperti zakat yg kebanyakan org dimalaysia ni tidak mengikut pandangan imam shafie..?k2 tahun sy memgalami penyakit was2 tentang najis berat..kerana sy lihat mazhab lain lebih ringan tentang hal ini..tolong saya ustaz..hari2 sy bersertu kerana keaadaan di luar jika kita lihat mmg x dpt dielakkan dri terkena najis berat ni..afa ustaz ckp itu hanya kiyas..kita bleh ikut mana2 pun..

Jawapan

Kita bukan boleh sewenang-wenang menggunakan/mengambil mazhab lain selain dari mazhab Syafie dalam membuat sesuatu keputusan sekalipun ada ruang membolehkannya kecuali sesuatu yang amat-amat terdesak/dharurat dan paling ringan dengan tidak melibatkan orang lain.  Hal ini tidak sama dengan isu zakat yang telahpun diputuskan orang kerajaan dan juga jawatankuasa fatwa kebangsaan.  Persoalan disini adakah tuan selalu dan teramat kerap dengan sentuhan anjing/najis mughalazah sehingga terpaksa setiap masa disertukan? dan bagaimana tuan memahami situasi najis yang terkena kepada anggota badan dan lain-lain samaada pakaian atau kenderaan atau rumah dan sebagainya? dan apakah tuan faham dalam situasi tertentu dalam mazhab Syafie membolehkan/melonggarkan/dimaafkan kita tidak perlu sertu jika terkena najis mughalazah.  Sebagai contoh:  Kesan Najis mughallazah berada pada air dijalan raya yang ketika itu tuan sedang memandu kenderaan yang sudah pasti kesan najis tersebut terkena pada bodi/enjin kenderaan tersebut atau pun jika tuan bersalaman dengan orang kafir di restoran yang baru sahaja selesai memakan najis mughalazah adakah tuan mengelak dari bersalam atau sebaliknya? ataupun ketika anda sedang berjalan tiba-tiba sisa najis mughallazah termasuk dalam mulut tuan atau termakan najis mughallazah tersebut dan hal ini adakah dalam mulut tuan itu juga perlu disertukan?.  Syarak memberi kelonggaran sehingga membolehkan kita tidak perlu disertukan atas alasan-alasan yang munasabah.  Oleh itu dalam mazhab syafie juga ada kelonggaran-kelonggaran tertentu pada pandangan ulama sehinggakan kita tidak perlu disertukan atas situasi sedemikian samaada melibatkan dharurat atau sebagainya.  Walau bagaimanapun dalam hal tuan ini ada ruang-ruang yang membolehkan kita tidak payah kita menyertuinya sekalipun tidak menggunakan mazhab lain.  Penal berpandangan jika kita gunakan mazhab lain dibimbangi boleh mendatangkan kesan sampingan yang lain sehingga ia dianggap mempermudah-mudahkan hukum sehingga boleh menjadi ikutan dan amalan kepada orang lain

No comments:

Post a Comment