Saturday, June 22, 2013

Tak Pernah Mengerja Kan Sholat Subuh Pada Cukup Waktu

Soalan

salam saya dah lbih sebulan ni saya tak pernah mengerja kan sholat subuh pada cukup waktu nya.tetapi saya megerjakan nya pada bila saya bangun tidur di luar waktu subuh dan saya buat sholat taubat.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Mafhum daripada ayat al-Quran, Setiap solat telah ditentukan waktunya,justeru hendaklah orang islam yang mukallaf menunaikan solat dalam waktu yang telah ditetapkan.
Sekiranya sengaja melambat-lambat solat   subuh sehingga habis waktu ia merupakan suatu dosa.Perlu panel tegaskan bahawa menurut hadis daripada baginda saw yang bermaksud:
Solat itu tiang agama,sesiapa yang solat seolah-olah ia telah mendirikan agama,sesiapa yang meninggalkan solat seolah-olah ia telah meruntuhkan agama.
Manakala dalam hadis yang lain baginda saw bersabda yang bermaksud:
Amalan yang paling awal dihisab di hari akhirat kelak ialah solat.
Justeru panel nasihatkan, jangan disebabkan berjaga    sehingga  larut malam  menyebabkan  anda turut larut tidak solat subuh,jika solatpun waktunya telah luput/habis @ lebih dikenali  dengan solat  subuh gajah.Gajahpun jika dia tahu pahala solat subuh itu banyak maka iapun turut terpanggil untuk solat sama.
Justeru ubahlah tabiat dan amalkan bangun awal pagi bagi membolehkan untuk tunaikan solat subuh.Berdosa besar jika sering melambatkan solat subuh,nanti Allah akan tarik seri wajah dari muka seseorang dan rezki serta nikmat daripada anda.Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment