Saturday, June 22, 2013

Enggan Bersetubuh Di Malam Hari Pada Hari Bekerja.

Soalan

Isteri enggan bersetubuh pada setiap malam keesokan hari bekerja dengan alasan tidak mahu basah rambut semasa mandi wajib dan alasan tidak mahu terlepas sembahyang subuh. Isteri mempunyai kesihatan yang baik dan tidak sakit. Saya juga tidak mempunyai masalah kesihatan dan masih mampu bila bersama di hari minggu. Keadaan ini telah berlarutan bertahun-tahun.

Jawapan

Waalaikumusalam,
Terdapat dua nafkah yang wajib diberikan oleh suami kepada isterinya iaitu
1. Nafkah zahir ,makan minum,tempat tinggal dan pakaian.
2. Nafkah batin/berjimak/bersetubuh
Sekiranya  isteri anda enggan bersetubuh tanpa sebarang penyakit dan sebaliknya membiarkan suami tidur dalam keadaan marah dan tidak reda dengan perbuatan si isteri memboikot untuk berjimak dengan suaminya, alasan rambut basah dan seumpamanya maka para malaikat rahmah akan terus mengutuk  perbuatan  isteri anda sepanjang malam tersebut sehingga  subuh sampailah suami kembali reda.
Dalam suatu sirah baginda saw pernah menceritakan bahawa jika suami ingin berjimak ketika  berada  di atas unta pun si isteri kena patuh dan ikut kehendak suami,ini bermakna bukannya melakukan jimak di atas unta,nanti terkejut pula unta tersebut TETAPI sebaliknya anda mencari tempat yang sesuai untuk berjimak.Ini kerana ia sebahagian daripada tanggungjawab suami yang wajib suami diberikan  nafkah batin  kepada isteri, jika isteri tidak ada masalah dari segi kesihatan dan penyakit.
Berdasarkan sebuah hadis jika seorang suami mati dan beliau berpuashati dengan servis atau perkhidmatan yang telah diberikan oleh isterinya maka masuklah isteri tersebut ke dalam syurga  sebagai ganjaran atau pembalasan atas perkhidmatannya kepada suami. Justeru panel nasihatkan ambil iktibar tentang kisah dan teladan yang telah dipaparkan ini untuk memberikan yang terbaik kepada pasangan masaing-masing.Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment