Monday, July 11, 2011

SOLAT DAN PUASA KETIKA BERJUNUB, ONANI

Soalan; Ustaz, 1)Perlukah seseorang itu mengganti solatnya setelah diketahui bahawa solatnya yg dahulu tidak sah. Atas sebab beliau mempunyai tabiat buruk pada masa lalu (sering melakukan onani@masturbasi, tetapi iAllah kini sedang dalam usaha meninggalkan tabiat tersebut. Mohon doa dari semua juga untuknya). Seperti yang saya tahu onani atau masturbasi akan mengeluarkan air mani, jadi perlu utk mandi wajib setiap kali slps keluar air tersebut, tetapi oleh keranatidak tahu akan hal ini, beliau tidak mandi wajib stp kali slps keluar air mani dan terus menunaikan solat wajib spt biasa. Menurut saya soat2 tersebut tidak sah tetapi ketika itu beliau dalam keadaan tidak tahu.Jadi kembali pada soalan saya, adakah perlu utk beliau utk mengganti solatnya selama mana yg dirasakan tidak sah? Begitu juga dgn puasanya. TERIMAKASIH
Jawapan;
1. Solat; Ia wajib menggantikan solat yang dilakukan dalam keadaan berjunub tersebut kerana syarat sah solat antaranya ialah ialah suci dari hadas. Buatlah anggaran bilangan solat yang terbabit dan tunaikan solat qadha sedikit demi sedikit hingga selesai keseluruhannya.
2. Puasa; jika ia melakukan onani ketika sedang berpuasa, batallah puasanya kerana di antara perkara yang membatalkan puasa ialah mengeluarkan air mani dengan sengaja dengan perbuatan secara lansung (berjimak, menggunakan tangan dan sebagainya).
3. Perbuatan onani adalah dilarang di sisi Syariat kerana seorang muslim tidak diharuskan melepaskan keinginan seksnya melainkan kepada isteri yang sah, di samping perbuatan itu memudaratkan tubuh pada masa akan datang. Tanganinya dengan banyak berpuasa dan memohon kekuatan dari Allah.
Wallahu a’lam

No comments:

Post a Comment