Thursday, July 7, 2011

ISTERI BERKERJA; HAK GAJI DAN NAFKAH

Soalan; Assalamualaikum Ust. Mohon huraikan berkenaan pandangan Islam terhadap wanita atau isteri yang bekerja, juga berkenaan kewajipan nafkah ke atas suami bagi isteri yang bekerja menurut pandangan ulama hari ini. Sekian. Terima kasih.
Jawapan;
   
1. Isteri tidak harus keluar rumah melainkan dengan izin suami. Oleh itu, tidak harus isteri berkerja di luar kecuali dengan keizinan suami (selama suami menunaikan tanggungjawab nafkahnya. Jika suami tidak menunaikan tanggungjawab nafkah, harus isteri keluar mencari sara hidupnya sekalipun tanpa keizinanan suami). Pekerjaan hendaklah bersesuaian dengan wanita dan berada dalam lingkungan yang diizinkan Syariat. Selain itu, isteri wajib memelihara auratnya ketika keluar berkerja, tidak bettabarruj dan menjaga adab-adab wanita Islam.
2. Gaji isteri sepenuhnya milik isteri. Suami tidak berhak mengambilnya tanpa kerelaan isteri. Kecualilah jika suami meletakkan syarat “sebahagian dari gaji itu hendaklah dibelanjakan untuk urusan rumah dan keluarga” sebagai balasan bagi keizinan yang ia berikan, maka isteri terikat dengan syarat tersebut. Sabda Nabi (bermaksud); “Orang-orang Islam terikat dengan syarat yang disepakati sesama mereka selama ia menepati yang hak (kitab Allah)”.
3. Dalam apa keadaan sekalipun, nafkah isteri wajib ditanggung oleh suami sekalipun isterinya kaya atau berkerjaya. Kecualilah isteri menggugurkan haknya dari nafkah dengan kerelaan sendiri. Oleh itu, isteri berkerja tidak boleh menjadi alasan kepada suami untuk mengabaikan kewajipannya memberi nafkah.
Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment